Školní poradenské pracoviště (ŠPP) vzniklo při ZŠ Plumlov dne 1. 9. 2016. ŠPP poskytuje služby pedagogicko – psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pomoc při výchově a vzdělávání žáků. Služby jsou určeny primárně žákům, ale i rodičům, učitelům, asistentům pedagoga a vychovatelům. Nabízíme pomoc při řešení problémů v oblasti vzdělávací i sociální, případně doporučíme vhodné specialisty, se kterými spolupracujeme.
Za poskytování poradenských služeb na škole zodpovídá ředitelka školy. Důraz klademe především na důvěrnost jednání, ochranu osobních dat klientů, vzájemnou informovanost, spolupráci a dodržování etického kodexu školních poradenských pracovníků.
Tým poradenských pracovníků zpracovává a každoročně aktualizuje program poradenských služeb ve škole.
Složení školního poradenského pracoviště
Jana Zelená | vedoucí školního poradenského pracoviště, speciální pedagog | zelena@zsplumlov.cz 725 327 948 |
Tomáš Polák | výchovný poradce, kariérové poradenství | polak@zusplumlov.cz 725 325 605 |
Eva Vopalecká | metodik sociálně patologických jevů | vopalecka@zsplumlov.cz 725 343 850 |
Hlavní cíle ŠPP
- Zkvalitnění poradenských služeb.
- Zlepšení sociálního klimatu školy.
- Tvorba programů prevence sociálně patologických jevů a sledování jejich účinnosti.
- Zajištění péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
- Řešení problémů spojených se školní docházkou.
- Posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti neprospívající.
- Posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky.
- Poskytování základních služeb kariérového poradenství.
- Prohloubení spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními.
Školní speciální pedagog
Služeb speciálního pedagoga mohou využít žáci, jejich zákonní zástupci, asistenti pedagoga, vychovatelé i učitelé.
- Koordinuje práci Školního poradenského pracoviště.
- Koordinuje poradenské služby poskytované ve škole (návrhy na vyšetření žáků seznámení s výsledky vyšetření).
- Vede evidenci žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
- Provádí poradenskou, diagnostickou a terapeutickou činnost.
- Koordinuje práci s žáky se specifickými poruchami učení a chování.
- Společně s třídními učiteli vyhledává žáky neprospívající a hledá možnosti péče o ně.
- Zpracovává a provádí krizovou intervenci, seznamuje s ní ostatní pedagogy.
- Pedagogům a asistentům poradensky pomáhá při řešení problémů žáků.
- Řeší závažné výchovné problémy v rámci školního poradenského pracoviště (spolupracuje s třídními učiteli, zákonnými zástupci žáků).
- Koordinuje poradenské služby mimo školu – spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními, pracovníky sociálních orgánů, úřadem práce.
Výchovný poradce, kariérní poradenství
- Spolupodílí se na tvorbě individuálně vzdělávacích programů pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami (SVP).
- Eviduje zprávy z vyšetření z poradenských pracovišť.
- Shromažďuje a odesílá dotazníky pro poradenská pracoviště, pomáhá s jejich tvorbou.
- Shromažďuje zprávy z vyšetření, pomáhá při realizaci doporučení (vede administrativu).
- Sleduje žáky nadané a talentované a navrhuje péči o ně.
- Provádí průzkum volby povolání ve spolupráci s třídními učiteli.
- Podává žákům a jejich rodičům informace z oblasti volby povolání.
- Komunikuje s úřadem práce a zástupci středních škol.
- Zpracovává přihlášky ke studiu na SŠ.
Metodik sociálně patologických jevů
- Poskytuje žákům, jejich zákonným zástupcům a učitelům informace z oblasti prevence sociálně-patologických jevů.
- Nabízí zájemcům odborné a metodické materiály.
- Navrhuje opatření k odhalování rizik spojených s výskytem záměrného ubližování, agresivity a závislostí.
- Mapuje projevy sociálně-patologického chování mezi žáky a navrhuje jejich řešení.
- Koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů.
- Řeší problémy spojené se školní docházkou (záškoláctví, vysoká absence).